1 maand kaapstad

21 februari 2013 - Hout Bay, Zuid-Afrika

Als eerst bedankt voor alle leuke reacties to zo ver! Leuk om te zien dat er toch nog aardig wat mensen mijn blog volgen :)

Na weer een weekje van stage lopen was het dan weer weekend! Voor de vrijdag (08-02) was ik uitgenodigd om te gaan braaien in het (studenten)huis waar Eric Kaspersma op dat moment verbleef. Hij was ook in Kaapstad op stage en zou de volgende maandag vertrekken vanuit Kaapstad voor zijn na-reis.

Eric is een maatje van me die ik nog van de middelbare school ken en waarvan ik wist dat hij op dat moment ook in Kaapstad was maar iets concreet afspreken was tot op dat moment nog niet gelukt. Eerder die week, woensdags, kwam ik hem tegen in waar kan het ook anders, het cafe waar nederlandse voetbal wedstrijden worden vertoond.

Het braaien die vrijdags was erg gezellig. Ook de huisgenoten bleken erg gezellig te zijn. Een aantal van hen was net die dag aangekomen in Kaapstad dus die avond moest dan uiteraard nog even het nachtleven van Kaapstad verkend worden. Ik zei geen nee en ging gezellig mee.

De volgende ochtend, of eigenlijk middag het bed weer uit om vervolgens naar de 4exchange borrel te gaan (de organisatie via wie ik in Kaapstad ben beland). Die middag en avond heb ik weer vele mensen leren kennen en het was weer erg gezellig. Na de borrel werd het feestje nog doorgezet in verscheidene kroegjes te long-street, DE straat met alle kroegjes enz in het centrum.

Na twee lange dagen met feestjes was het nu tijd om wat rust te pakken dus zondags stond er niet echt wat op het programma. 's Middags (3uur) wilden we (de nieuwste huisgenoten) toch nog wel even wat gaan wandelen of wat meer de buurt verkennen en huisgenoot Steven (inmiddels al meer dan een half jaar in Kaapstad) kwam met het goede idee dat we wel naar de 'grot' in de tafelberg konden gaan. Dit zou niet heel erg ver lopen zijn en in totaal iets van 1.5-2 uur duren dus een prima activiteitje nog ff voor de zondag middag!

Wij, Stein Emilie en ik in de auto naar de tafelberg. De instructies waren om de weg onderaan de tafelberg uit te rijden tot aan de roadblock, vervolgens de weg te voet vervolgen en waar het asfalt ophield en de gravel begon. Daar zou je ergens via een paadje de berg op moeten kunnen.

De betreffende weg ligt op een 400m boven zee niveau wat al wel een erg fraai uitzicht bied over de stad (zie fotos). Na de roadblock gevonden te hebben en de auto geparkeerd te hebben vervolgenden we te voet de weg. Met de tafelberg aan ons zijde (met een hoogte van meer dan 1050m!), genietend van het uitzicht en met menig foto-pauzetje zat de stemming er goed in. Uiteindelijk aangekomen bij het gravelpad was de grote vraag waar nu het paadje naar de grot was. Na even zoeken, want het moest hier wel ergens zijn want zojuist waren er een paar mensen vandaan gekomen, had ik iets wat op een paadje leek gevonden. Vele losse stenen, doornbosjes en zand, daar hadden we niet helemaal op gerekend en ook ging het paadje nu, al kronkelend, bij de berg omhoog. Niet helemaal wat we verwacht hadden en misschien niet waar we allemaal op zaten te wachten op de brakke zondag, maar uiteindelijk hebben we wel de grot bereikt. Er bleek verder niemand te zijn en de grot, wat meer een overhang bleek te zijn, bleek inderdaad wel een erg gave plek te zijn met een grandioos uitzicht. We waren dan ook blij dat we er naar toe zijn gegaan. Na menig foto en genietend van het uitzicht vloog de tijd voorbij. We hadden besloten die avond nog naar Goldfish te gaan, een locale band of hoe je het maar wilt noemen (deels electronisch, deels instrumentaal maar erg vrolijke muziek). Het optreden in club st. Yves te Camps Bay (15 min rijden) zou om 8 uur beginnen. Rond half 7 kwamen we er achter dat het 'Alweer zo laat!?' was en we moesten maar snel aan de terug reis beginnen als we ze nog wilden zien. Uiteindelijk half 8 kwamen we thuis aan, snel even opfrissen middels een douche, eten werd uitgesteld, en snel in het wagentje (VW Chico (golf 1)) van Stein naar Campsbay. Dit type auto zie je erg veel hier in Kaapstad en het blijkt dat deze auto nog tot op heden? geproduceerd wordt in Zuid Afrika. Weten we dat ook weer!

Desalniettemin blijft het een auto van 20? jaar geleden dus ook het comfort en rijgemak van 20 jaar geleden (geen stuurbekractiging, matige vering etc..) maar het rijdt!

Op het moment dat we zouden vertrekken +-8 uur bleek het, na openen van de voordeur, ineens flink te regenen. Huh?! Blijkbaar kan het weer hier snel omslaan. Het concert duurde tot een uur of 23.00 en daarna maar weer snel naar huis want volgende dag zou al weer om 6.30 de wekker gaan..

Woensdags 13 februari was ik door twee huisgenoten (Jelmer en Auke) van Eric uitgenodigd die ik vrijdags bij de braai had leren kennen om mee te gaan de tafelberg te beklimmen. Ik had vrij genomen van stage en om 7.30 stonden we en nog een nieuwe huisgenoot van hen (Partrick) dan ook aan de voet van de tafelberg, bij de trail 'Platteklip Gorge'. De route bleek prima aangelegd te zijn met grote keien maar vooral trap achtig (700m omhoog!). Met treden van gemiddeld 30cm hooog. Ik dacht dat ik in vrij goede 'shape' was en het met de ervaring van het bezoek aan de Woodstockcave in mn zak, het prima aan zou kunnen. Maar de hike was mede dankzij de brandende zon toch vrij zwaar! Als laatste en flink vermoeid kwam ik uiteindelijk boven aan. Bovenop de tafelberg was alles vrij vlak, erg mooie uitzichten wel en vanaf de tafelberg lijkt Lions head ook lang zo hoog niet. Uiteindelijk hebben we de lift maar weer naar beneden genomen om nog enigszins optijd terug te zijn om te lunchen en nog met een duik bij ons in het zwembad de dag af te sluiten.

Na nog twee dagen stage was het toen weer weekend. Ik was weer uitgenodigd om te komen braaien bij Jelmer en Auke thuis en later op de avond belde Colin, een dispuutsgenoot nog. Hij was die dag aangekomen in Kaapstad om de volgende dag met een pijplegschip waar Huisman een kraan op heeft staan weer naar Nederland te vertrekken. We zijn toen nog even de stad in geweest voor een klein biertje met Colin en zijn collegas (meer mochten ze niet drinken ivm alcohol controle aan boord). Toch wel weer erg leuk om hier nog bekenden tegen te komen! Het bleek ook dat Rob (een andere dispuutsgenoot) juist net van dat schip af zou komen en twee weken vakantie gaat houden in Kaapstad. Rob heb ik gisteren (dinsdag 12-02) nog gezien en via Jelmer en Auke konden we nog mee naar een voetbalwedstrijdje van Ajax Cape Town tegen ..geen idee..? Wel een leuke wedstrijd met als uitslag 2-2.

Afgelopen zaterdag (16-02) ben ik voor het eerst sinds mijn nu al 4 weken in Kaapstad naar het strand gegaan om daar met een aantal lui lekker te zonnen. Dit strand was te Campsbay, een erg mooi strand met ook leuke (luxe)tentjes aan de boulevard en een  fraai uitzicht op LionsHead en de zogenaamde 12 apostelen. Helaas is het water aan die zijde van Kaapstad (aan de indische oceaan) wel erg koud dus heel veel is er niet gezwommen.

Zondags zijn we naar Cape Point gegaan met een clubje van 5. Hier is een natuurpark en in het meest zuidelijke deel vind je Kaap de goede Hoop en de Cape Point. Het daadwerkelijke Cape point is het meest zuidelijke stukje waar ook de vuurtoren staat. Je rijdt gewoon met de auto door het park en er zijn verschillende routes. In het park kwamen we loslopende Bavianen, schildpadden, struisvogels en een soort hert tegen, niet slecht voor een random dagje te cape point! Wel was het oppassen voor de bavianen, deze zijn daar zo gewend aan de toeristen dat ze nogal brutaal zijn en zo de deur van je auto open doen en in je auto op zoek gaan naar etenswaren. Dit werd even later nog duidelijk bevestigd bij een stel surf-lui en hun oude mercedes, waarbij de baviaan er vandoor ging met een tweetal tassen en er uiteindelijk een banaan aan overgehouden heeft.

Als afsluiter van deze erg geslaagde trip hebben we op de terug reis nog kunnen genieten van de zonsondergang. Hiervoor zijn we even gestopt langs de weg welke langs de kust kronkelt. Op het moment dat we daar weg zouden zagen we daar in de golven van de branding nog zeehonden springen. Erg gaaf!

Voor komend weekeinde staat een weekendje weg met 4exchange naar Hermanus op het programma. Hier heb ik me ingeschreven om te gaan Shark Cage Diven en te Sea Kayakken. Mooie activiteiten dus ik ben benieuwd!

1. Klaas en Carla:
    21 februari 2013
    Wow Lennard, je hebt al heel wat gezien en beleefd in Kaapstad. Erg leuk om te lezen! Veel plezier verder en we zijn nu al benieuwd naar je volgende verhaal.
  2. Mem:
    21 februari 2013
    tjongejonge, wat een ervaringen weer! en wat leuk dat je oud-klasgenoten daar tegen komt!
  3. Miranda:
    21 februari 2013
    Wat cool he!! Ook leuk dat je zo snel zo veel mensen leert kennen.
    Hoe is je stage?
  4. Herman:
    22 februari 2013
    ik begrijp dat je de tijd van je leven hebt daar.
    maar over waarom je daar naartoe gegaan bent lezen we niks.
    STAGE ???????????????????????
    gr herman
  5. Josephine:
    22 februari 2013
    schrijven over stage??!? waarom, daar heeft lennard duidelijk helemaal geen tijd voor.
    en bovendien, voor ons klootjevolk is het toch veel te moeilijk om te lezen over de materie van de stage?!? ;)
    dus ga lekker zo door met je verslagen lennard, het is nog steeds jaloersmakend om te lezen...

ik zag op de fotos in elk geval dat southafrica wel goed is voor een mooie groene zonnebril, met bijpassende hoed. hahaha helemaal hip hoor broertje! en het mooie is, het staat je ook nog! hihi..
  6. Hanneke:
    24 februari 2013
    Vet leuk Lennard! Je ontmoet echt superveel mensen en ziet heel veel van het land! Hopelijk is je stage ook leuk!
  7. Wim en Geeske en Beppe:
    27 februari 2013
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook van Beppe.
    Zij heeft gister jou kaart gekregen en is er erg blij mee dus bedankt.
    We lezen dat je het erg druk hebt met reizen en feesten, fijn voor je want daar kom je natuurlijk ook voor een groot deel voor naar Afrika. Probeer toch nog wat op te steken ook van je stage al is dat volgens ons best wel moeilijk als je zoveel verplichtingen heebt aan je vrienden.Wij wensen je alle goeds daar toe en kijken uit naar je volgende verslag.
    \met groetjes van ons en beppe.
  8. Agnes B:
    27 februari 2013
    Hoi Lennard
    Gefeliciteerd met jouw verjaardag.
    Je hebt een geweldig leuke weblog.
    We vinden het leuk om het te volgen
    en vinden het fijn te horen en te lezen,
    dat je het naar je zin hebt.
    Peter wacht nog op een foto van Anneke :)
    Groetjes Peter en Agnes